xray t2r pro na rally

 

Úprava T2R PRO na rally speciál

Pro letošní ročník rally Brno jsem se rozhodl nasadit novou zbraň v podobě horké novinky Xray T2R PRO. Jelikož se jedná o chassis konstruované speciálně pro on-roadové závody, bylo nutné provést nemalé úpravy.

Před zahájením stavby podvozku jsem obrousil základní plato tak, aby nebyl nijak omezen propad všech ramen a předních tyčí řízení. Ihned poté přišla na řadu výroba krytu elektroniky a převodů. Jelikož se jedná o podvozek s řemínkovým pohonem je opravdu nutné kryt udělat s velikou přesností a tím zamezit jakémukoliv vniknutí kamínků do převodů. Také jsem chtěl, aby byl kryt funkční a jednoduše  se člověk během servisní pauzy dostal na všechny potřebné komponenty - ( výměna diferenciálů, řemínků, montáž motoru, atd.) - bez nutnosti kryt rozlepovat a zase zalepovat páskou. Na výrobu krytu jsem použil plastovou slohu. Prodává se v několika barvách a sílách, zvolil jsem střední tloušťku, která se jeví jako nejlepší řešení z hlediska pevnosti i ohybu. 
Jako první na řadu přišla výroba spodní části krytu, který se skládá ze tří částí - ( přední a zadní kryt diferenciálů a střední část.)  Velikou výhodou tohoto podvozku je, že nemá žádné zbytečné výstupky, vše je v jedné rovině, proto výroba krytů diferenciálů nebyla až tak složitá. Každou část jsem si nejprve nakreslil na tvrdý papír a poté finální podobu překreslil na plastovou slohu. Stejně jsem byl v mnoha případech nucený vše doladit až na autě    a kolikrát přikročit i ke změně šablony.  

Zadní kryt diferenciálu je v podstatě obvodová část hliníkových příčníků s výřezem na držák tlumičů      a unašeče diferenciálu. Výška krytu je zároveň        s hranou parohů. Kryt je uchycen přišroubováním ramene. Zadní část je k bokům upevněna páskou.

Aby se mohl diferenciál vytáhnout je nutné boční části krytu zastřihnout. To jsem zjistil až záhy, proto také dodatečná úprava. Je také zapotřebí utěsnit všechna místa kde kryt dosedá na plato. Jako těsnící materiál jsem použil samolepící těsnění do oken.

Stejným způsobem probíhala výroba krytu předního diferenciálu s tím rozdílem, že jsem musel pomýšlet na otvory pro tyče řízení. Jako manžetu jsem použil nafukovací balónek. Nejhorší ho bylo přilepit na plastovou slohu. Žádné lepidlo totiž na této sloze nedrží. V zoufalství jsem balonek přilepil tenkou oboustrannou páskou, která se ve finále ukázala jako nejlepší řešení. Poté jsem zevnitř krytu balonek oblepil pevnou černou páskou.

Díky takhle navrženému krytu lze jednoduše odšroubovat vrchní část příčníků i s parohy a poté opatrně vytáhnout diferenciál či jen nastavit správné napnutí řemínků.

Po za krytování obou diferenciálu přišla na řadu výroba střední části. Střední díl na rozdíl od krytů diferenciálů, chrání plato i ze spodu. Všechny tři díly jsou k sobě přišroubované. V pravé části středního dílu, jsou otvory pro šroubovák na snadnou montáž či demontáž motoru a páky serva. Celý kryt jsem ve finále oblepil zpevňující páskou odolnou proti vodě.

Jako další oříšek byla výroba horní části krytu. Ten se taktéž skládá ze tří částí.

Střední víko má navíc otvor pro přívod vzduchu, pod nímž se nachází 5V větráček s kuličkovým ložiskem. Ten je připevněn pomocí „L“ plíšku na šroubku krytu přímo na autě, nikoliv na víku.

Přívod vzduchu je vyřešen z krabičky od léků. Šroubovací část je ke krytu přilepena epoxidovým lepidlem a do víčka je vlepen filtr, který se běžně používá ve vysavačích. Šroubovací difusor má tu výhodu, že když chci motor chladit, tak nasadím víčko s filtrem, naopak když chladit nechci nebo to nedovoluje počasí, tak našroubuji víčko plné, čímž zamezím vniku nežádoucích prvků, hlavně vody.

Výroba krytu nebyla jedinou přípravou podvozku na rally. Opět přišla na řadu modelářská bruska, pod jejímž kotoučem skončila všechna ramena a C-huby. Obrousit se muselo vše tak, aby byly zachovány správné odklony při max. propadu ramene.  Jelikož jsem použil tlumiče Atomic v délce 63mm, musel jsem též obrousit ramena v místech, kde docházelo ke vzájemnému střetu ramene s miskou tlumiče. Horní uložení těchto tlumičů také nepasovalo do držáků ( parohů ), ale bruska vše dokonala k mojí spokojenosti.

Další zádrhel nastal při zapojení spojovaček. Originál kloubky ( čepy ) nepovolují tak veliký propad ramen jaký jsem potřeboval. Tento problém byl odstraněn jejich výměnou za kuličkové konektory z Tamiye TRF.  Další problém nastal s délkou poloos ( 52mm ). Při maximálním propadu ramene poloosa držela na unášeči diferenciálu. Při jeho pootočení hrozilo spadení poloosy do výřezu a následné vykousnutí unášeče.  Už jsem byl opravdu nešťastný, ale zachránila mě rada kamaráda Alfa. Místo dlouhých spodních oček na tlumičích jsem nasadil krátká oka a misky z orig. tlumičů Xray, záhy bylo po problému.

Dalším důležitým krokem je nutnost ponechání originálních kloubků na servo- saveru, protože při použití kuličkových konektorů drhnou konce spojovaček o spodní část hliníkového příčníku. Zdá se to být jako nekonečný příběh zvaný „problém“, ale o další nemilé překvapení se postaral nově zakoupený multi-diff ( volnoběžka ). Jelikož jsou na T2R PRO použity 52mm dlouhé poloosy (karbany), tak tento multi-diff nelze použít. Jedinou volbou je zakoupení kratších 48,5mm nebo max. 50mm dlouhých kardanů z verze T2 nebo T2R. Touto náročnou přestavbou jsem docílil maximálního zvednutí vozu na uctihodných 22-26mm dle použitých pneumatik. Bylo mi též doporučeno opatrně rozebrat teflonové kryty ložisek a naplnit je příslušnou vazelínou. Nakonec jsem můj rally speciál osadil stavitelným hliníkovým diferenciálem, napínákem předního řemene, karbonovým držákem baterek a také novou pohonnou jednotkou v podobě Yokomo Pro Stock II - 27T ( 23T ).