tlumiče

 

Olejové tlumiče

Olejove tlumice se lisi od trecich principem funkce. Olejove tlumice, jak nazev napovida, pouzivaji k tlumeni olej. Tlumic se sklada z (odshora)

-cepicky s okem
-membrany
-tela (valce)
-pistni tyce s na sobe kotvenym "talirkem"
-tesneni (O-krouzku)
-spodniho vicka
-spodniho oka

 

Strucny popis funkce tlumice               
V jeho tele je olej, ktery prochazi skrze (pri tlumeni) pohybujici se "talirek" na pistni tyci. Tim, ze se tento celek zasouva a vysouva z a do tela tlumice s olejem, se meni tlak v tlumici, respektive jeho vzduchove kapse mezi membranou a cepickou, protoze jak znamo, kapalina je nestlacitelna, tak se tlak oleje nemeni. Tento jev zpusobuje samovolne vyjeti pistni tyce z tlumice (bez pomoci pruziny). Ta je ovsem nezbytna, protoze tlak v cepicce nema takovou silu, aby auto udrzel bez ni. 

Jak pozname, ze tlumic funguje jak ma
u rally aut se tlumic plni se zatazenou pistni tyci, protoze by tlak v membrane byl moc velky, a tak by tlumic nesel, temer ani v ruce, stlacit -> byl by moc tvrdy. 

Jak menit tvrdost tlumeni
-hustotou oleje (cim hustsi, tim tvrdsi tlumeni)
-velikosti a poctem der v "talirku", kterymi proteka olej

Jak menit prubeh pruzeni, a tim padem i tlumeni
-geometrii tlumicu - jejich sklonem (cim polozenejsi - malo stlacene=mekci, stlacenejsi=tvrdsi)
- jejich polohou namontovani - bliz ke kolu (nahore i dole), tim tvrdsi 
  
Treci tlumice
vlastne nejsou vubec tlumice (netlumi). Skladaji se ze 2 casti, ktere do sebe zajizdi, okolo kterych je pruzina. Funguji vlastne jako "drzak/ukotveni pruziny"

 

tlumice na rally

na rally se pouzivaje tlumice delky okolo 70mm dozadu a 60mm dopredu.nejcasteji se pouzívají tlumiče z mini inferna značky Atomic a 3racing.dnes jsou take velice oblíbené plastové tlumiče od tamiye s názvem: CVA MINI.