tt-01 na rally
Tamiya TT01 je díky své jednoduchosti a ceně nejrozšířenější platformou rc modelů aut v měřítku 1:10. Mnoho majitelů ale po čase přestane bavit s modelem "jen tak" jezdit před domem, nebo kroužit po okruhu a TTčko končí zpravidla ve skříni.
Jeden takový majitel TT01, kolega rc modelář Petr Horák se zúčastnil jako divák nedávno proběhlé III. Oakwood rally. Atmosféra závodů rc rally ho strhla natolik, že se rozhodl svoje TTčko přestavět na rally speciál a vyzkoušet si tuto "sportovní" disciplínu v roli pilota. Domluvil jsem se s Petrem, že bude svůj vstup do světa rc rally dokumentovat, čímž vznikne zajímavý seriál pro ty, kteří o rc rally také uvažují a hledají cenné informace.
Přestavba TT-01R pro rally
Plním slib Michalovi a přikládám i svůj kousek do mlýna na téma, jak jsem předělával podvozek TT-01R pro rally závody. Je to podvozek původně určený pro silniční ježdění, takže bylo v první řadě nutné jejzvednout. Tzn. zvětšit propady a pořídit delší a měkčí tlumiče.
Pro zvětšení propadů je nutné vyřezat ve spodním platu pod oběma diferenciály části, které brání volnému pohybu ramen v plném rozsahu.
Dál bylo potřeba vyměnit konusové plastové podložky pod šrouby čepů kamenů řízení za klasické tenké plechové, taky omezovaly pohyb ramen.
Tlumiče jsem koupil 70mm dlouhé od Yeah Racing a k nim měkké žluté pružiny od Carsona. (chtělo by to, ale ještě něco měkčího). Tlumiče jsem naplnil 150 olejem a vyměnil pístky za 3-dirkové. Díky 70mm tlumičům jsem musel vyrábět o 1cm vyšší parohy, kdybych koupil 60mm-ové, myslím, že tam mohly zůstat parohy původní. Takže jsem si pěkně zařezal a zapiloval.
Další věc důležitá pro rally je maximální rejd, což jsem řešil klasicky delší pákou serva a dál jsem ještě musel uříznout dorazy na předních ramenech, které max. rejdu bránily. Nožem jsem vytvořil volnější průchod pro link spojující páku serva a táhlo řízení (mírně zadrhával o podélnou výztuhu podvozku) a max. rejd byl vyřešen.
Podvozek doplňují pneu od ARP Rally Block + disky s 6mm offsetem. Navíc jsem tam dal 9mm široké hexy. Líbí se mi když kola mírně vystupují z karoserie.
Jedna s posledních důležitých věcí pro rally je zakrytování podvozku proti záplavě bordelu, kterým kola podvozek během jízdy zásobují. TT-čko má výhodu, že se dá koupit „bordel kryt“ přímo od výrobce, takže jsem si ušetřil práci s vystřihováním plastové složky a pořídil ten originál. Sedí dobře. Je potřeba ho ještě doplnit aktivním chlazením, protože motor topil i bez zakrytování celkem slušně. Mám tam MIG 500 Turbo s regulátorem Tazer 10T. Použil jsem 4x4cm 5V PC-větráček z GESu, jak do krytu, tak přímo na motoru, takže je tam teď slušnej průvan.
Kolem větráčku vyrostl komínek se síťkou, jako takový jednoduchý vzduchový filtr. Z plastové slohy jsem udělal ještě skid plate na spodní část podvozku, aby se podvozek hezky klouzal po vyšších překážkách a taky tím schovám proti bordelu otvory pro větrání baterie a motoru.
Převodové ústrojí jsem zatím neřešil, uvidíme po prvních závodech, jak vydrží a jak se bude auto chovat.
Karoserii jsem zvolil svou oblíbenou LANCII DELTA a design budu tvořit do barev Repsolu Carlose Sainze z rally Acropolis 1993.
Text a Foto: Petr Horák